zoekmachine positionering - aanmelden bij zoekmachines - zoekmachine consultancy - zoekmachine marketing - adverteren |
Home | Diensten | Zoekmachines | Klanten | Bronnen | Nieuws | Over HitProfs | Sitemap |
Menu | Nieuws | Kort | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Qualified Google Advertising ProfessionalHitProfs' oprichter en directeur Astrid van der Vleut, beter bekend als HitProf, is één van de eersten webwijd die het Qualified Google Advertising Professional Logo mogen voeren. Het logo wordt toegekend aan personen die slagen voor het bijbehorende examen, één of meer AdWords accounts professioneel beheren en aan nog enkele andere voorwaarden voldoen. AdWords is Google's pay per click advertentieprogramma: de gesponsorde koppelingen aan de rechterkant van de reguliere zoekresultaten. HitProf is de eerste Nederlandse Gekwalificeerde Google AdWords Professional en heeft het Amerikaanse examen gedaan. Het programma voor professionele adverteerders is inmiddels ook in Nederland beschikbaar. Meer AdWords >> Goede start na moeizame beursintroductie GoogleNa veel gedoe rond de meest besproken beursgang van deze eeuw stelde Google de uitgiftekoers vast op $85, veel minder dan de eerder verwachte $108-$135. De dag voor de definitieve sluiting van de veiling stelde Google die verwachting al bij naar $85-$95. Jammer voor Google en de eerste investeerders, want donderdag 19 augustus opende het aandeel rond de $100 op de Nasdaq. Het aandeel bleef stijgen en kwam niet meer in de buurt van de uitgiftekoers. Volg de actuele beurskoers:money.cnn.com
GOOG wil 3,8 miljard ophalenGoogle heeft gekozen voor een notering op de Nasdaq, met GOOG als symbool. In de laatste wijziging van de filing heeft Google het op te halen bedrag op maximaal 3,8 miljard dollar gezet. Er worden ruim 24 miljoen aandelen aangeboden, waarvan circa 14 miljoen door Google zelf en 10 miljoen door de huidige aandeelhouders. De aandelen gaan tussen de 108 en de 135 dollar per stuk kosten. De algemene verwachting is dat door de gekozen methode (een internetveiling) de prijs per aandeel relatief hoog zal zijn en niet snel na de beursgang zal stijgen. Meer informatie: de SEC-filing en ipo.google.com. Deze laatste is op het moment van dit bericht nog niet in gebruik, maar zal dienst gaan doen om de veiling-ID's toe te kennen. Google gaat naar de veilingGoogle heeft - op de valreep van de wettelijk vastgestelde termijn - aangekondigd naar de beurs te gaan. De keuze tussen de New York Stock Exchange en de Nasdaq is nog niet gemaakt. In plaat svan de gebruikelijke procedure organiseert Google een veiling om een zo eerlijk mogelijke prijs te verkrijgen en speculaties te voorkomen, aldus het begeleidend schrijven van de de oprichters. De veiling staat niet open voor buitenlandse investeerders. Alle stukken zijn online te lezen bij de Amerikaanse SEC (Securities and Exchange Commission). Overigens zijn de meeste stukken zeer leesbaar, ook voor niet financieel onderlegden. Vooral de begeleidende brief van oprichter Larry Page is bijzonder interessant. Direct na het bekend worden van de filing daalden de aandelenprijzen van Google's concurrenten. Op SearchengineWatch staat niet al te technische een anaylse van de gegevens. Internet Marketing ConferentieEind februari bezocht HitProfs de Internet Marketing Conferentie van WebmasterWorld. Op deze conferentie ontmoet het crème de la crème van de zoekmachine specialisten elkaar. Voor zover bekend was HitProfs de enige Nederlandse vertegenwoordiger. Yahoo! vervangt GoogleWeb portal Yahoo! heeft eindelijk de eigen zoektechnologie in gebruik genomen. Na de overname van Inktomi en Overture (eigenaar van Alltheweb en AltaVista) werd dat de hoogste tijd. De 'nieuwe' zoekrobot van Yahoo is vernoemd naar Inktomi's Slurp. De resultatenpagina's lijken nog het meeste op een combinatie van die van Google en MSN, met het beste van beide. Deze wijziging is goed nieuws voor de web-gemeenschap. Google's marktaandeel was in sommige segmenten gestegen tot over de 50% en Yahoo! maakte daar als Google's grootste afnemer een flink deel van uit. Zowel webmasters als researchers zijn gebaat bij meer diversiteit en concurrentie. Google update BrandyNa Florida, Ginger en Austin hebben we nu Brandy: de vierde Google update op rij. Vooral Austin heeft ook in Nederland veel effect gehad. In tegenstelling tot de 'klassieke' updates van de afgelopen jaren betreft Brandy alleen een algoritme-wijziging. Als het algoritme wijzigt wordt alleen de volgorde van de resultaten aangepast. Er zijn geen nieuwe pagina's toegevoegd of verwijderd. Ook de backlinks zijn niet opnieuw geteld en gewaardeerd. Dit gebeurt tegenwoordig continu en niet schoksgewijs. De zichtbare PR (dat is de waarde die te zien is in de Google Toolbar) verandert voorlopg niet. Deze heeft weinig informatiewaarde voor de laatste stand van zaken en zorgt vooral voor veel verwarring. Meer: Google updates en PR Online Kerstinkopen stijgenOnderzoeksbureau Forrester Research voorspelt dat de online Kerstinkopen in Nederland dat dit jaar ca. 448 miljoen euro zullen bedragen. Vorig jaar was dat nog 307 miljoen euro, een stijging van bijna 50%. Bron: Emerce Google updates: Florida en GingerNa een grote update in november, genaamd Florida, heeft Google rond de Kerstdagen een nieuwe update uitgevoerd, deze keer op veel kleinere schaal. Deze 'correctie' is Ginger gedoopt. Zoeken en gevonden wordenHitProfs verzorgt voor Syntens Den Haag de workshop 'Zoeken en gevonden worden'. De workshop van 6 november was volgeboekt. Zoeken belangrijkste internet activiteitVolgens de laatste cijfers van het CBS is 'zoeken' de belangrijkste toepassing voor particulier internetgebruik. 'Zoeken' wordt zelfs vaker genoemd dan emailen. IBM WebFountainEr werd een tijdje gespeculeerd dat na Yahoo! en Microsoft ook IBM zich op de zoekmachinemarkt zou gaan begeven. De offciële aankondiging daarvan zou groot nieuws zijn. IBM heeft stilletjes een zoekmachine ontwikkeld die wel 'Google on steroids' genoemd wordt, WebFountain genaamd. Het zou een spectaculaire ontwikkeling zijn als deze 'WebFountain' online als zoekmachine beschikbaar zou komen. Aanvulling: inmiddels heeft IBM haar Webfountain officieel aangekondigd. Het wordt geen gewone online zoekmachine, maar een service waarop bedrijven zich kunnen abonneren. Kosten: $ 150.000 - $ 300.000 per jaar. Google kan opgelucht ademhalen. SEM-uitgaven stijgen 50%De uitgaven voor zoekmachine-marketing (SEM) zullen dit jaar met 50% stijgen, zo voorspelt Jupiter Research. Dit valt te lezen op de website van Emerce. Onder SEM vallen alle betaalde plaatsingen en advertenties in zoekmachines zoals Sponsored listings en AdWords.Yahoo! neemt Overture overKort nadat Microsoft zich met een eigen spider op de zoekmachinemarkt heeft begeven laat ook Yahoo! van zich horen. Yahoo! heeft Overture overgenomen. Overture is de grootste PPC zoekmachine en had zelf recent de zoekmachines AltaVista en AlltheWeb gekocht. Yahoo was al eigenaar van Inktomi. Pikant detail: zowel Overture als Inktomi leveren nu nog resultaten aan Microsoft's MSN terwijl Google de zoekresultaten van Yahoo! levert. Kunt u het nog volgen? MSN lanceert eigen spiderMicrosoft heeft onlangs een eigen spider losgelaten op het World Wide Web, MSN Bot. Daarnaast zijn enkele topwetenschappers bezig met het ontwikkelen van een eigen algoritme voor de MSN zoekmachine. MSN toont nu nog gebruik van de diensten van Overture, LookSmart en Inktomi. Zit Google vol?
Recente wijzigingen in de resultatenlijst van Google hebben tot de wildste speculaties geleid. Eén daarvan willen we u niet onthouden, deze heeft zelfs op nu.nl gestaan (op 17 juni). Google zou zijn maximale indexeer-capaciteit van 4 miljard pagina's bereikt hebben en niet verder kunnen uitbreiden. Voor zover HitProfs kan nagaan was het originele bericht een grap die een eigen leven is gaan leiden. Andere bronnen die wij betrouwbarder achten zeggen dat Google een veelvoud van het huidige aantal pagina's zou kunnen indexeren. Het (onofficiële) antwoord van Google op dit 'nieuws': "there was recently a thread that suggested Google was running out of "address space" to label our documents. I was talking to another engineer here and he said he almost fell out of his chair laughing when he read that." De geruchten werden o.a. ingegeven doordat nieuwe pagina's en websites niet in de index opgenomen leken te worden. Dat heeft meer te maken met Google's eigenaardige update-routine.
Begin mei ontstond grote opschudding onder webmasters en SEO-consultants omdat het aantal 'backlinks' dat Google gebruikte om een site te waarderen ineens sterk verminderd was. Backlinks spelen een belangrijke rol in de plaatsingsvolgorde van Google's resultatenlijst. Onmiddellijk ontstonden speculaties over links die niet meer meetelden, zoals links vanuit gastenboeken en blogs. HitProfs ontdekte dat het anders in elkaar zat: tot begin mei werden alle 'backlinks' dubbel geteld. HitProfs publiceerde de ontdekking op het Google News-forum van WebmasterWorld. Slechts enkele uren later werd de bug door Google bevestigd. Google had de fout inmiddels gecorrigeerd. Meer hierover in het Engels en de originele post: Google-bug. HitProfs neemt HitMan overHitProfs heeft recent HitMan Zoekmachine Optimalisatie overgenomen van IQ3 Informatisering. HitMan werd in 1998 in Nederland geïntroduceerd en is daarmee waarschijnlijk het oudste nog bestaande Nederlandse zoekmachine-optimalisatie 'merk'. HitMan is recent geheel aangepast aan de eisen die moderne zoekmachines tegenwoordig stellen. |
Op deze pagina vindt u nieuws over HitProfs Zoekmachine Positionering, Google en andere interessante onderwerpen. HitProfs maakt een selectie uit de vele nieuwsberichten die langskomen over zoekmachines, overnames, internetgebruik, online verkopen en andere wetenswaardigheden. |